Jednym z nieprzyjemnych aspektów technologii napędzających Twoją firmę, jest to, że jeśli nie będziesz ostrożny, technologia może drastycznie zmniejszyć produktywność. Skuteczne zarządzanie produktywnością firmy to przede wszystkim eliminacja różnego rodzaju problemów. Prawidłowe zarządzanie zasobami ludzkimi, optymalizacja i redukcja to główne wyzwania menadżera. Problemy w firmie to różnego rodzaju czynniki, które szeregowi pracownicy nie zawsze postrzegają jako problemy. Niektóre nieprawidłowości musi ktoś nam wskazać. Jedną z nich jest opóźnienie w sieci.
Czym jest sieciowe opóźnienie?
Sieciowe opóźnienie często występuje podczas próby nawiązania połączenia. Przykładowo. Kliknięcie otrzymanego linku nie powoduje natychmiastowej aktywności a strona zapisana pod adresem otwiera się z opóźnieniem. Moment, w którym nic się nie wydarzyło, to opóźnienie sieciowe. Opóźnienia występują zawsze i nie są niczym nadzwyczajnym. Zazwyczaj są zbyt małe, aby zostały zauważone. Sieć mierzona w milisekundach najczęściej nie ma zbyt wiele czasu na opóźnienie. Są jednak momenty, w których staje się to zauważalne. Dobrym tego przykładem jest pisanie w edytorze tekstu opartym na chmurze. Kiedy naciskam literę na klawiaturze, przez chwilę nic się nie dzieje. Wpisana litera lub znak pojawiają się z opóźnieniem. Im dłuższe opóźnienie, tym trudniej pracować, ponieważ wpisujesz polecenia szybciej, niż sieć może nadrobić zaległości. Idealnie byłoby, gdyby opóźnienie było jak najmniejsze.
Co powoduje opóźnienie w sieci?
W każdym z systemów online występują różnego stopnia opóźnienia. Likwidacja ich jest prawie niemożliwa. Internet pozwala nam zobaczyć dane przechowywane w serwerach na całym świecie, ale żeby to uczynić musi dokonać za nas filtrowania, odszukania zasobu i wczytania jego danych. Danymi może być sam tekst zajmujący małą ilość przestrzeni, ale może to być bardzo ciężki materiał jak film lub niepoddane kompresji zdjęcia. Opóźnienia są więc nieuniknione. W większości przypadków nie stanowią jednak problemu. Ten pojawia się dopiero wówczas gdy są one zbyt duże. Sieć może próbować pobrać interesujące nas dane, zostanie przeciążona i zakończy proces niepowodzeniem.
Niewłaściwie skonfigurowana sieć
Tak jak w każdej działalności informatycznej w przypadku nieprawidłowej konfiguracji mogą wystąpić niezamierzone błędy. Dobrze skonfigurowana sieć jest zaprojektowana tak, aby spełniała wszystkie potrzeby biznesowe. Jeśli coś działa wolno lub z opóźnieniem, bardzo pomocne może być sprawdzenie ustawień przez profesjonalną firmę oferującą usługi IT.
Słaba moc Internetu
Jest to jeden z najłatwiejszych czynników do naprawienia. Wszystko zwalnia, gdy masz połączenie internetowe, które nie spełnia Twoich podstawowych potrzeb. Jeśli prowadzisz firmę, która korzysta z połączeń wideo, czatu na żywo, hostingu stron internetowych i regularnie przesyła duże pliki na całym świecie, musisz upewnić się, że Twoje połączenie internetowe działa dobrze. W sytuacji bardzo częstego wykorzystywania przesyłu na maksymalnym poziomie warto pomyśleć o zwiększeniu prędkości.
Problem cyberbezpieczeństwa
Większe opóźnienie może być również oznaką naruszenia bezpieczeństwa sieci. Zdarza się że cyberprzestępcy używają programów, które przesyłają dane przez sieci innych. Z pozoru wszystko jest w porządku, ale sieć zwalnia ze względu na dużą ilość wysyłanych danych.
Łączność Wi-Fi
Internet przez Wi-Fi jest super. Nie można temu zaprzeczyć. Niestety nigdy nie jest on tak szybki, jak połączenie przewodowe. W przestrzeni może występować wiele zakłóceń, które spowalniają sygnał. Jeśli masz wysokie wymagania dotyczące przepustowości, możesz znacznie zmniejszyć opóźnienie używając kablowego połączenia z Internetem.
Jak opóźnienia w sieci wpływają na Twoją działalność?
Fakt, że opóźnienia w sieci powodują problem w firmie zostaje z reguły zauważony dopiero wówczas jak zostanie on rozwiązany. Produktywność zostaje zmniejszona, gdy zespoły muszą się zatrzymać i czekać, aż coś się wydarzy, wczyta, pobierze. Kilka sekund tu i tam, raz lub dwa razy dziennie, to nic wielkiego. Jeśli jednakże kilka sekund występuje co kilka minut, to szybko sumuje się duża ilość straconego czasu. Opóźnienia nie tylko oznaczają, że niektóre zadania trwają dłużej, ale także zwiększają frustrację pracowników obsługujących systemy podłączone do sieci. Mogą również wpływać niekorzystnie na jakość obsługi klientów, którzy np. łączą się z Twoim działem obsługi przez komunikatory. Przerywana, bogata w zakłócenia wideo konferencja z kontrahentem może spotkać się ze zrozumieniem przy pierwszym kontakcie, ale kolejne spotkania online obarczone problemami niekorzystnie wpłyną na wizerunek firmy.
Jak zminimalizować opóźnienie sieciowe?
Powyżej pokrótce omówiliśmy różnego rodzaju przyczyny opóźnień. Konkretne, najlepsze rozwiązanie problemu będzie zależne od charakteru prowadzonej działalności. Zapraszamy do kontaktu z biurem obsługi naszej firmy. Przyjedziemy, ocenimy i zaproponujemy najkorzystniejsze rozwiązanie.